Jakie jest twoje cyfrowe DNA?

W badaniu przeprowadzonym przez MasterCard® wyodrębniono pięć globalnych typów osobowości internetowej. Dzięki ankiecie przeprowadzonej wśród konsumentów wiadomo, dlaczego niektórzy ludzie chętniej niż inni dzielą się swoimi danymi w internecie.

Czy naprawdę istnieje coś takiego jak osobowość internetowa? Według najnowszego globalnego badania przeprowadzonego przez MasterCard (NYSE:MA), odpowiedź brzmi: TAK. Program Digital Sharing and Trust Project (Udostępnianie danych i Poufność w cyfrowym świecie) wykazał, że konsumenci wchodząc do internetu, odrzucają swoją rzeczywistą tożsamość i zamieniają ją na osobowość cyfrową, która lepiej charakteryzuje ich zachowania dotyczące ochrony własnej prywatności. Te pięć typów osobowości to: otwarty uczestnik, zwykły dyskutant, typowy zakupowicz, bierny użytkownik i aktywny strażnik – rozkładają się one równomiernie w globalnej populacji, niezależnie od podziałów geograficznych i demograficznych.

„Blisko 2,5 miliarda ludzi na całym świecie korzysta na co dzień z internetu", oznajmił Theodore Lacobuzio, dyrektor stworzonego przez MasterCard zespołu Global Insights, który przeprowadził wspomniane badanie. „To badanie pokazuje, że niezależnie od tego, kim są i gdzie mieszkają, wszyscy ludzie mają ze sobą coś wspólnego, jeśli chodzi o sposób działania i zachowania w sieci – można ich podzielić na  pięć odrębnych, globalnych typów osobowości. Gdy konsumenci łączą się z internetem, cechy takie jak wiek, płeć czy narodowość stają się drugorzędne, a na pierwszy plan wysuwa się coś, co określamy poczuciem „przynależności do wspólnoty".

Choć konsumenci są coraz mądrzejsi, jeśli chodzi o posługiwanie się swoją tożsamością internetową, badanie wykazało, że stosują wyraźną hierarchię informacji, którymi są gotowi się dzielić, i że istnieją pewne typy organizacji, którym chętniej powierzają swoje dane. Najważniejsze cechy każdego z pięciu wyróżnionych typów osobowości wyglądają następująco:

Ponadto wspomniane badanie przyniosło pewne spostrzeżenia, które w równym stopniu odnoszą się do wszystkich typów osobowości internetowych:

 

 

 

 

„We współczesnym, cyfrowym świecie konsumenci spędzają coraz więcej czasu w internecie i wydają tam coraz więcej pieniędzy", stwierdził Lacobuzio. „To oznacza, że dokładne poznanie tych pięciu odrębnych typów osobowości będzie istotne dla wielu różnych podmiotów, ale chyba najbardziej dla sprzedawców detalicznych i reklamodawców. Przedsiębiorstwa, które lepiej zrozumieją, dlaczego konsumenci chcą się dzielić się swoimi danymi w internecie, będą potrafiły nawiązać z nimi bliższe i bardziej owocne relacje".

„MasterCard® od lat bada zachowania i upodobania klientów, aby maksymalnie dopasować oferowane usługi w kontekście ich potrzeb i oczekiwań. Wyniki te są dla nas bardzo ważnym wskaźnikiem przy wprowadzaniu na polski rynek nowoczesnych rozwiązań, jak np. płatności mobilnych”- komentuje Luiza Derek, Business Leader Marketing & PR Head, Poland.

 

Metodologia

W okresie od listopada 2012 do marca 2013 MasterCard przeprowadził badanie jakościowe i ilościowe wśród konsumentów w dziewięciu krajach: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Indiach, RPA, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Kolumbii. Badanie miało formę ankiety i objęło ponad 9 tysięcy cyfrowych konsumentów w wieku od 16 do 65 lat, z których każdy co najmniej raz w tygodniu korzysta z internetu w dowolnym celu. W wyniku gruntownej analizy statystycznej wyodrębniono pięć typów osobowości internetowej, grupując respondentów według podobieństwa odpowiedzi udzielonych na pytania dotyczące sześciu kwestii: 1) świadomości istnienia marketingu ukierunkowanego, 2) korzystania z serwisów społecznościowych, 3) zakupów online, 4) zaawansowania w użytkowaniu urządzeń mobilnych, 5) zarządzania prywatnością, 6) danych jako waluty wymiennej.

 

O MasterCard Worldwide:

MasterCard (NYSE:MA), www.mastercard.com, jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności. Obsługujemy najszybszą światową sieć przetwarzania płatności, łączącą konsumentów, instytucje finansowe, punkty handlowo-usługowe, rządy i przedsiębiorstwa w ponad 210 krajach i terytoriach. Produkty i rozwiązania MasterCard ułatwiają codzienne funkcjonowanie działalności handlowej, takiej jak zakupy, podróże, prowadzenie firmy  i zarządzanie finansami. Sprawiają, że są one bezpieczniejsze i sprawniejsze dla każdego użytkownika. Śledź nas na Twitterze @MasterCardNews, przyłącz się do dyskusji na Cashless Pioneers Blog oraz zapisz się, aby otrzymywać najnowszy biuletyn od Engagement Bureau.